Dwengo vzw & UGent IDLab-AIRO ontwikkelden een kaartenset over AI en technologie in de gezondheidszorg.
Het doel? Leerlingen doen nadenken over nieuwe technologieën in de sector van de gezondheidszorg.
Bekijk het animatiefilmpje.
Stimuleer kritisch denken en mediawijsheid in de klas!
Hoe beïnvloedt AI de zorgsector? Welke ethische uitdagingen brengt robotica met zich mee?
Met het Stellingenspel ‘AI in de Zorg’ verwerven de leerlingen inzicht in de maatschappelijke impact van nieuwe technologieën. Dit educatieve kaartspel geeft een aanzet tot klasgesprekken over de impact van kunstmatige intelligentie en robotica op de maatschappij. Het helpt leerlingen om kritisch na te denken over technologische innovaties en maatschappelijke dilemma’s. Er zijn stellingen over technologische vernieuwing en over sociale interactie, en stellingen die doen nadenken over data en privacy.
🔄 Flexibel inzetbaar – Gebruik de kaartenset in verschillende werkvormen, zoals klassikale debatten, groepsdiscussies, verhandelingen of individueel reflectiemoment.
🎯 Sluit aan bij leerdoelen – Werk met dit spel bijvoorbeeld aan de STEM-minimumdoelen en aan het minimumdoel over mediawijsheid van de tweede graad: Leerlingen analyseren de impact van digitale systemen op de maatschappij vanuit principes van computationeel denken. Laat je inspireren door de handleiding.
📚 Technische inzichten via infofiches – Ontdek de achterliggende technische concepten van AI en robotica aan de hand van duidelijke infofiches.
📄 Beschikbaar als pdf – Print de kaartenset uit of gebruik de digitale versie.
💡 Gedrukte set gratis aan te vragen door leerkrachten! – Reserveer jouw kaartenset via het aanvraagformulier.
Breng boeiende discussies in de klas en laat je leerlingen de toekomst van AI in de zorg verkennen! 🚀
Dit project van Dwengo vzw en de UGent werd gerealiseerd met de steun van de Koning Boudewijnstichting, de Nationale Loterij en de Provincie Oost-Vlaanderen.
Â