Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

iSTEM STUDIEDAGEN

STEM is een uitdaging voor vele leerkrachten en directies. Daarom organiseert iSTEM af en toe een studiedag die de leerkrachten en directies hierbij op weg kan helpen. Je vind een overzicht van de voorbije STEMDAGEN alsook alle informatie voor toekomstige.

STEM managen: studiedag voor directies

Gisteren (5 februari 2025) had de iSTEM studiedag ‘STEM Managen’ plaats, een studiedag die zich specifiek op directies richtte.

iSTEM coach dr. Ronny Merken (STEM-Steunpunt Brussel) gaf een overtuigend betoog over waarom STEM-onderwijs goed onderwijs is. Daarna lichtte prof. Hanne Deprez (KU Leuven) toe hoe wetenschappelijk onderzoek ons gidst naar een goede implementatie van STEM-onderwijs in de klas/school. Professor Vicky Willegems en mevr. Eva Lauwers (MILO VUB) sloten het eerste deel van de namiddag af met tips en strategieën voor directies om STEM te integreren in het bredere ecosysteem van de school.

Na een korte koffiepauze was er tijdens een panelgesprek ruimte om ervaringen, praktische tips, do’s en dont’s te delen.

Hieronder kun je nog enkele sfeerbeelden van de namiddag zien.

STEMDAG 2024 in notendop

We blikken terug op een geslaagde STEM-dag van de cel  iSTEM Inkleuren en STEM voor de Basis in Brugge️ van 4 december 2024.

Meer dan 120 deelnemers konden ervaren hoe inspirerend samenwerken kan zijn. Na een boeiende keynote van Françoise Chombar, voorzitter van het STEM-platform waren er drie sessies met in het totaal 22 interessante workshops.
Kristof Van de Keere vatte de dag mooi samen:
 
“STEM-onderwijs is verbindend: leerlingen met de maatschappij, theorie met praktijk, onderwijsniveaus en vakken/leergebieden. Leerkrachten zijn de spil in het STEM-onderwijs: vanuit hun voorbeeldfuncties inspireren, confronteren en motiveren zij leerlingen. En voor scholen zijn er actiepunten om dit te realiseren.”

Diversiteitshulp