Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

iSTEM-vormingstrajecten

Professionalisering van STEM-leerkrachten

START TO STEM

Ben je een beginnende STEM-leerkracht, of zelfs al wat ervaren maar je bent nog steeds wat zoekend naar nieuwe inzchten en ideeën?
MEER INFO

STEM VOOR GEVORDEREN

Heb je al wat ervaring in STEM maar blijf je met vragen zitten of je materiaal voldoende STEM-proof is? In dit traject herhalen we de basisinzichten kort en pas je deze toe op eigen materiaal.
MEER INFO

DESIGN STEM

De COOL voor iSTEM methodologie ondersteunt leerkrachtenteams om zelf kwalitatief iSTEM-materiaal te ontwikkelen en zo de lessen iSTEM naar een hoger niveau te tillen!
MEER INFO

Bereid je voor op een inspirerend programma vol interactieve workshops, praktische tools en waardevolle samenwerkingen. Samen zetten we de eerste stap naar een duurzame en innovatieve toekomst!

Bent u geïnteresseerd in een vormingstraject, maar kan je niet op de huidige momenten/locatie?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief of neem contact op.

START TO STEM

Ben je een beginnende STEM-leerkracht, of zelfs al wat ervaren maar je bent nog steeds wat zoekend naar nieuwe inzchten en ideeën? In dit traject (van 2 tot 3 halve dagen) ervaar je wat STEM is, leer je enkele basisinzichten wat STEM (niet) is en verdiep je in verschillende facetten van STEM. Dit traject kan je volgen als individuele STEM-leerkracht.

Module 1: Kennismaking met STEM

Je maakt kennis met STEM door zelf een STEM-project te doorlopen (learning by experiencing). Bij het project dat je doorlopen hebt, hoort een koffer die je kan ontlenen zodat dit materiaal makkelijk transfereerbaar is naar jouw context en leerlingen. Je kan met dit materiaal onmiddellijk aan de slag. Maar het is ook belangrijk even stil te staan bij wat kwaliteitsvolle STEM activiteiten nu precies zijn. Je komt zelf tot enkele belangrijke principes van goed STEM-onderwijs.

Doelstellingen

  • Je ervaart wat STEM is aan de hand van een bestaand STEM-project
  • Je verwerft inzicht in STEM-principes

Module 2: STEM-principes toepassen op (eigen) lesmateriaal

De inzichten uit module 1 worden nu toegepast op jouw context. Idealiter vertrek je vanuit je eigen materiaal (een bestaand techniek of ander project, een labo, een bedrijfsbezoek of zelfs een gewone lesactiviteit). In kleine teams denk je na hoe je jouw materiaal kan verSTEMmen in kleine stapjes en zo te streven naar meer kwaliteitsvol STEM-onderwijs. Zo kan je naar huis gaan met (naast het bestaand STEM-project uit module 1) concrete handvaten om iets binnen jouw eigen lessen uit te testen.

Doelstellingen

  • Je past de principes van iSTEM toe op (eigen) bestaand lesmateriaal
  • Je verSTEMt van (eigen) lesmateriaal,
  • Je reflecteert en ontwerpt in kleine teams.

Module 3: STEM evaluatie

STEM-projecten evalueren is voor iedereen moeilijk. Wat moet je evalueren? Hoe moet je evalueren? Hoe hou je de werklast onder controle? Hoe rapporteer je? De cel iSTEM Inkleuren heeft een aanpak uitgewerkt voor de evaluatie STEM-projecten/activiteiten. Aan de hand van opdrachten werk je de evaluatie uit van je eigen lesmateriaal.

Doelstellingen

  • Je krijgt een overzicht van de verschillende aspecten van evaluatie.
  • Je krijgt een aantal handvaten om een haalbare, transparante en efficiënte manier te evalueren aan de hand van een paar uitgewerkte voorbeelden.
  • Je past de theorie toe op eigen projecten en vertaalt dit naar jouw context.

Volgende trajecten:

STEM VOOR GEVORDERDEN

Heb je al wat ervaring in STEM maar blijf je met vragen zitten of je materiaal voldoende STEM-proof is? In dit traject herhalen we de basisinzichten kort en pas je deze toe op eigen materiaal. Optioneel kan je je verdiepen in de evaluatie van STEM. Dit traject kan je volgen als individuele STEM-leerkracht.

Module 1: (Eigen) lesmateriaal verSTEMmen

In kleine teams denk je na hoe je bestaand lesmateriaal kan verSTEMmen in kleine stapjes en zo te streven naar meer kwaliteitsvol STEM-onderwijs. Idealiter vertrek je vanuit je eigen materiaal (een bestaand techniek of ander project, een labo, een bedrijfsbezoek of zelfs een gewone lesactiviteit). Zo kan je naar huis gaan met concrete handvaten om iets binnen jouw eigen lessen uit te testen.

Doelstellingen

  • Je weet wat STEM is en wat niet,
  • Je verSTEMt (eigen) bestaand lesmateriaal,
  • Je reflecteert en ontwerpt in kleine teams.

Module 2: STEM evaluatie

STEM-projecten evalueren is voor iedereen moeilijk. Wat moet je evalueren? Hoe moet je evalueren? Hoe hou je de werklast onder controle? Hoe rapporteer je? De cel iSTEM Inkleuren heeft een aanpak uitgewerkt voor de evaluatie STEM-projecten/activiteiten. Aan de hand van opdrachten werk je de evaluatie uit van je eigen lesmateriaal.

Doelstellingen

  • Je krijgt een overzicht van de verschillende aspecten van evaluatie.
  • Je krijgt een aantal handvaten om een haalbare, transparante en efficiënte manier te evalueren aan de hand van een paar uitgewerkte voorbeelden.
  • Je past de theorie toe op eigen projecten en vertaalt dit naar jouw context.

Volgende trajecten:

DESIGN STEM

Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Minimumdoelen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk? STEM is interdisciplinair, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele ‘i’ van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.

Meer info…

Module 1: Inzichten iSTEM didactiek

Dit deel van het programma is een volledige dag met als doel inzicht te krijgen in de didactiek van iSTEM en al haar componenten. In het tweede deel van de dag ga je van start met je eigen STEM-project.

Doelstellingen

  • alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel;
  • de vaardigheden om in een iSTEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen;
  • inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel;

Programma

Dit onderdeel van het programma is een volledige dag met volgend programma:

Voormiddag

  • Kennismaking
  • iSTEM-didactiek
  • Het Inkleurmodel
  • COOL voor iSTEM
  • Opstart ontwikkeling script STEM-project aan de hand van opdrachten

Namiddag

  • Toepassen iSTEM-didactiek op eigen STEM-project
  • Opdracht: aanpassen STEM-project

Module 2: Ontwikkeling STEM-project

Dit onderdeel van het programma is een volledige dag met volgend programma: Voormiddag Reflectie opdracht Verder werken aan ontwikkeling script nieuw STEM-project Namiddag Finalisatie script Afronding en tips Reflectie en pitch

Doelstellingen

  • een eigen project ontworpen of aangepast aan de iSTEM-criteria;
  • je eigen project en inzicht in de projecten van andere deelnemende teams;
  • connecties en toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten;

Programma

Dit onderdeel van het programma is een volledige dag met volgend programma:

Voormiddag

  • Reflectie opdracht
  • Verder werken aan ontwikkeling script nieuw STEM-project

Namiddag

  • Finalisatie script
  • Afronding en tips
  • Reflectie en pitch

Module 3: STEM evaluatie

STEM-projecten evalueren is voor iedereen moeilijk. Wat moet je evalueren? Hoe moet je evalueren? Hoe hou je de werklast onder controle? Hoe rapporteer je? De cel iSTEM Inkleuren heeft een aanpak uitgewerkt voor de evaluatie STEM-projecten/activiteiten. Aan de hand van opdrachten werk je de evaluatie uit van je eigen lesmateriaal.

Doelstellingen

  • Je krijgt een overzicht van de verschillende aspecten van evaluatie.
  • Je krijgt een aantal handvaten om een haalbare, transparante en efficiënte manier te evalueren aan de hand van een paar uitgewerkte voorbeelden.
  • Je past de theorie toe op eigen projecten en vertaalt dit naar jouw context.

Volgende trajecten:

logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp