De cel iSTEM
Samen STEM sterker maken
HUB voor STEM
De iSTEM-cel werkt nauw samen met vele externe partners binnen het Vlaamse STEM-landschap zoals lerarenopleidingen, RTC's, pedagogische begeleidingsdiensten, enzovoort. We zijn kind aan huis bij velen van hen en omgekeerd. Op deze manier functioneren we als HUB voor STEM in het secundair onderwijs in Vlaanderen.
Heb je interesse in STEM voor het basisonderwijs? Neem dan zeker eens een kijkje bij onze collega's van 'STEM voor de basis'.
Onze externe partners
Leermateriaal voor InnoVET:
een stap dichterbij de arbeidsmarkt
In samenwerking met VTI Sint-Rembert in Torhout en Hogeschool VIVES werd het project "Slimme school 2.0" uitgewerkt rond IoT (Internet of Things) binnen InnoVET (Innovatieve opleidingen in Vocational Education and Training) van het Departement Onderwijs en Vorming.


Bruggen slaan tussen onderwijs en bedrijfswereld
Dit en andere InnoVET-projecten richten zich naar scholen met bso- of tso- richtingen en wil leerkrachten en leerlingen vertrouwd maken met de arbeidsmarkt van vandaag en morgen. InnoVET wil de noden van morgen mee vormgeven in het onderwijs van vandaag. Het project zorgt voor meer innovatieve projecten en een bijbehorend beleid. Bovendien kan InnoVET stimuleren dat het bestaande aanbod van lesmateriaal en methodieken (meer) gebruikt wordt.
Innovatie gaat om meer dan louter technologische evoluties. 21ste-eeuwse vaardigheden zullen in de toekomst nog aan belang winnen. InnoVET wil nadenken over de rol van de nieuwe VET-leerkracht en de rol van de leerling daarbij. De nieuwe manier van werken doet ons onvermijdelijk stilstaan bij de afbakening van de grenzen tussen onderwijs en de bedrijfswereld. InnoVET wil daar attent voor zijn.
Maximaal gebruik van educatief en opensource materiaal en software
In het kader van iSTEM-onderwijs werd er mee aan het project "Slimme school 2.0" gewerkt rond IoT. Er werd een lessenpakket ontwikkeld voor leerkrachten en leerlingen in de richtingen Industriële wetenschappen, Elektriciteit-Elektronica en Industriële ICT.
Het resulterende materiaal is vrij beschikbaar voor leerkrachten op deze website en op KlasCement.
Alle onderdelen van een IoT-omgeving komen voor in het cursusaanbod: van het opmeten van sensordata met Arduino tot het visueel weergeven op een cloudplatform of eigen server met Raspberry PI. Er wordt maximaal gebruik gemaakt van educatief en opensource materiaal en software.

