Dubbelsterren
Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Gebruik echte data van de Mercator-telescoop op La Palma en programmeer in Python om de kosmische dans van dubbelsterren te ontrafelen!
Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Gebruik echte data van de Mercator-telescoop op La Palma en programmeer in Python om de kosmische dans van dubbelsterren te ontrafelen!
Aan de hand van Python notebooks kruipen de leerlingen in de huid van een wetenschapper. Ze krijgen inzicht in de fundamenten van artificiële intelligentie. Maar er komen ook praktische zaken bij kijken, zoals het verzamelen en voorbereiden van de dataset.
Leerlingen leren AI begrijpen, met mogelijkheden en beperkingen; ze leren hoe ze er een impact kunnen op hebben.
Dit leermateriaal kan flexibel ingezet worden in elk project waarbij waarbij er nood is aan een IoT-systeem en onderdelen ervan kunnen ook gebruikt worden voor andere technologie- of STEM-projecten.
Onderzoek wat er nodig is om leven te laten ontstaan op een planeet en bouw je eigen telescoop om naar Mars te kijken!
Dit project daagt leerlingen uit om in een authentieke context een museumbeveiliging te ontwerpen. Ontdek hier hoe LASERs écht werken en hoe arduino en geogebra gebruikt worden om een werkend prototype te ontwerpen en te maken.
Het bekende insectenhotel op een STEM-mige manier herwerkt.
Voedsel langer bewaren tegen bederf? Ontwerp zelf je incubatiekamer!
Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisoptie STEM-x. De leerlingen onderzoeken eerst een aantal eigenschappen van geluid.Ze verkennen ook hun eigen gehoorspectrum en leren wanneer en hoe ze zich moeten beschermen
tegen geluid. Tijdens hun onderzoek leren de leerlingen ruimer kijken en leggen ze telkens het verband met het geluid van hun eigen mobiele telefoon.
Met een solide wetenschappelijke achtergrondkennis kunnen ze dan een eigen versterkingsssysteem voor hun mobiele telefoon kiezen. Dit kan zowel een mechanische klankkast als een externe luidspreker zijn. Tenslotte ontwerpen en bouwen ze hun eigen versterkingssysteem.
Het revalidatieproces voor neurale problemen (zoals een dwarslaesie) na een ongeval helpen ondersteunen door reactietijd te testen.
Dit project daagt de leerlingen uit in een authentieke context en helpt hen nadenken hoe ze duurzaam en met weinig moeite naar school kunnen fietsen.
Design: Nelson en Margot De Saegher