Hoe kan ik mijn conditie meten?
Tijdens deze introductiemodule voor STEM gebruiken de leerlingen de S, de T, de E en de M om hun conditie te meten.
Tijdens deze introductiemodule voor STEM gebruiken de leerlingen de S, de T, de E en de M om hun conditie te meten.
Onderzoek de variabelen om een vuurpijltje verder te laten vliegen!
Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Gebruik echte data van de Mercator-telescoop op La Palma en programmeer in Python om de kosmische dans van dubbelsterren te ontrafelen!
Aan de hand van Python notebooks kruipen de leerlingen in de huid van een wetenschapper. Ze krijgen inzicht in de fundamenten van artificiële intelligentie. Maar er komen ook praktische zaken bij kijken, zoals het verzamelen en voorbereiden van de dataset.
Leerlingen leren AI begrijpen, met mogelijkheden en beperkingen; ze leren hoe ze er een impact kunnen op hebben.
Maak zelf een crashbestendig autootje om een ei te beschermen en onderzoek de belangrijke variabelen.
Dit project barst van de techniek en beidt vele mogelijkheden eigen accenten te leggen rond één of meerdere technische deelproblemen zoals sturing, aandrijving, mechanische en elektrische veiligheid, printsoftware, enz.
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een optisch alarmsysteeem te omzeilen. Hierbij gaaan ze aan de slag met de wetten van de optica, lineaire vergelijkingen en goniometrie. Deze wiskundige oplossing implementeren ze in Excel als simulatie.
Waar taal en technologie samenkomen, ontstaat het domein van Natural Language Processing (NLP). Met technieken uit machine learning kunnen we computers op een intelligente manier laten werken met taal.
We buigen ons over vragen als “Hoe kunnen we automatisch teksten begrijpen, vertalen en zelfs schrijven?”, “Kan een computer emoties of ironie herkennen in een tekst?”, en vooral “Hoe belangrijk zijn data?”. Leerlingen van de tweede en de derde graad secundair onderwijs krijgen inzicht in het domein NLPen zetten hun eerste stappen in de wereld van het programmeren met Python.
De leerlingen bekijken alternatieve energie met een kritische blik door op onderzoek te gaan. Voor datonderzoek bouwen zij eerst een zonnewagen, die zij dan op basis van de onderzoeksresultaten kunnen optimaliseren.
In dit STEM-project worden de leerlingen uitgedaagd om op een originele manier over de energiecrisis na te denken.
Design: Nelson en Margot De Saegher