Spaghettibruggen bouwen (versie A-stroom)
Spaghettibruggen bouwen: een iSTEM-project met aandacht voor diversiteit
Spaghettibruggen bouwen: een iSTEM-project met aandacht voor diversiteit
Aan de hand van Python notebooks kruipen de leerlingen in de huid van een wetenschapper. Ze krijgen inzicht in de fundamenten van artificiële intelligentie. Maar er komen ook praktische zaken bij kijken, zoals het verzamelen en voorbereiden van de dataset.
Leerlingen leren AI begrijpen, met mogelijkheden en beperkingen; ze leren hoe ze er een impact kunnen op hebben.
Dit project daagt leerlingen uit om in een authentieke context een museumbeveiliging te ontwerpen. Ontdek hier hoe LASERs écht werken en hoe arduino en geogebra gebruikt worden om een werkend prototype te ontwerpen en te maken.
Voedsel langer bewaren tegen bederf? Ontwerp zelf je incubatiekamer!
Het revalidatieproces voor neurale problemen (zoals een dwarslaesie) na een ongeval helpen ondersteunen door reactietijd te testen.
Tijdens deze introductiemodule voor STEM gebruiken de leerlingen de S, de T, de E en de M om hun conditie te meten.
Dit leermateriaal kan flexibel ingezet worden in elk project waarbij waarbij er nood is aan een IoT-systeem en onderdelen ervan kunnen ook gebruikt worden voor andere technologie- of STEM-projecten.
Als het ritme maar goed zit, gaat zelfs de zwaarste constructie aan het trillen! Dynamische metingen met een smartphone op een proefopstelling geven inzicht in trillingsgedrag: waarom en hoe trilt een constructie?
Onderzoek het energievraagstuk en laat je leerlingen uitgebreid experimenteren met energieopslag.
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een optisch alarmsysteeem te omzeilen. Hierbij gaaan ze aan de slag met de wetten van de optica, lineaire vergelijkingen en goniometrie. Deze wiskundige oplossing implementeren ze in Excel als simulatie.
Design: Nelson en Margot De Saegher