Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

richting

Chatbot

Waar taal en technologie samenkomen, ontstaat het domein van Natural Language Processing (NLP). Met technieken uit machine learning kunnen we computers op een intelligente manier laten werken met taal.
We buigen ons over vragen als “Hoe kunnen we automatisch teksten begrijpen, vertalen en zelfs schrijven?”, “Kan een computer emoties of ironie herkennen in een tekst?”, en vooral “Hoe belangrijk zijn data?”. Leerlingen van de tweede en de derde graad secundair onderwijs krijgen inzicht in het domein NLPen zetten hun eerste stappen in de wereld van het programmeren met Python.

Lees verder ...

De zonnewagen

De leerlingen bekijken alternatieve energie met een kritische blik door op onderzoek te gaan. Voor datonderzoek bouwen zij eerst een zonnewagen, die zij dan op basis van de onderzoeksresultaten kunnen optimaliseren.

Lees verder ...

Boccia

Boccia is een bal- en werpsport die lijkt op bowls en petanque en geschikt is voor sporters met zware motorische beperkingen. In categorie BC 3 hebben spelers een zware fysieke beperking. Ze mogen hulpmiddelen gebruiken zoals een helling om de bal te spelen.

Lees verder ...

CSI – Inspector STEM

In dit STEM-project worden de leerlingen uitgedaagd om aan de hand van wetenschappelijke kennis en vaardigheden, de herkomst van stoffelijke overschotten te achterhalen.

Lees verder ...

CO2 in de klas

In dit STEM-project worden de leerlingen uitgedaagd om de luchtkwaliteit van hun klaslokaal te meten, analyseren en tot slot te
verbeteren.

Lees verder ...

Van frequentie tot muziek

Onze muziekbeleving heeft alles te maken met STEM! Wat is geluid? Wanneer wordt geluid muziek? Hoe neemt de mens geluid en muziek waar? Hoe kan je je gehoor beschermen? Welke samenklanken ervaren we als toonhebbend? Hoe kunnen we die informatie gebruiken om zelf een muziekinstrument te maken?

Lees verder ...

Van composteren tot verwarmen

Dit project daagt leerlingen uit om zelf een composthoop te maken die kan dienen als verwarmingsbrond. Ze onderzoeken de biochemische processen die er achter zitten en bouwen zelf een biomeiler.

Lees verder ...

Superbellen blazen

Op het eerste zicht is bellenblazen niets meer dan een kinderspel, maar als STEM-project is het uitdagender dan het lijkt.
Onderzoekend- en ontwerpen leren staan centraal in dit project. De leerlingen gaan eerst op onderzoek naar het beste zeepsop. Ze ontdekken de werking van oppervlaktespanning en achterhalen waarom zeepbellen rond zijn. In een tweede deel ontwerpen de leerlingen een machine om de zeepbellen automatisch te blazen. Elk onderdeel wordt afzonderlijk bekeken om te optimaliseren. Uiteindelijk worden de onderdelen ge-3Dprint en op plaat gemonteerd met behulp van lasercutting.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp