Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Inspiratiefiche

Bevende bruggen en trillende torens (Innovation Lab)

Als het ritme maar goed zit, gaat zelfs de zwaarste constructie aan het trillen! Dynamische metingen met een smartphone op een proefopstelling geven inzicht in trillingsgedrag: waarom en hoe trilt een constructie?

Korte beschrijving

InnovationLab biedt korte, volledig uitgewerkte STEM-projecten aan die kunnen uitgevoerd worden op de eigen school, door de eigen leerkrachten. De modules kunnen geïntegreerd worden in bredere STEM-projecten.

Een bouwkundig ingenieur zegt wel eens dat hij “constructies berekent”. In deze workshop willen we aan het licht brengen wat hij daarmee juist bedoelt. Het spreekt voor zich dat de constructie vooral niet mag bezwijken (“barsten”). Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat de vervormingen (“buigen”) beperkt blijven en dat de constructie niet teveel trilt (“beven”). Denk maar aan de toren van Pisa die ietwat “oncomfortabel” scheef staat, een bouwvallig huis waar het plafond net iets teveel doorbuigt en een wolkenkrabber die door de wind heen en weer begint te schommelen.

Als het ritme maar goed zit, gaat zelfs de zwaarste constructie aan het trillen! In deze workshop bepalen je leerlingen trillingsgedrag door met hun smartphone dynamische metingen uit te voeren op een proefopstelling: waarom en hoe trilt een constructie? Hoe kan je een constructie aanpassen om extra bescherming te bieden tegen trillingen, veroorzaakt door bv. de wind en aardbevingen?

Alle info op https://eng.kuleuven.be/innovationlab/project/Bevende-bruggen-en-trillende-torens

Al ons materiaal is gepubliceerd onder de Creative Commons licenseLees hier meer over wat dit betekent.

logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp