Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Talige voorkennis

Maak een lijst van de verwachte talige voorkennis waarover de leerlingen beschikken na de lagere school en eerste graad, waarrond je wel wil inzetten maar geen expliciete feedback meer op wil geven.

Voorbeelden

  • In een latere fase van de ontwikkeling kan je dit opvangen door bij (evaluatie)opdrachten een talig checklistje of kijkwijzertje aan te bieden.
  • Woordenlijsten/taalposters kan je voorzien van afbeeldingen en/of pictogrammen als visuele ondersteuning.

Inspiratie

Graag wat meer achtergrond?

  1. Geudens et al., (2021). Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Praktijkgids voor taalondersteuning in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. pp. 40-42 en pp.71-73.

Heb je feedback?

Alle feedback, tips en suggesties omtrent de tips en diversiteit-sensitief ontwikkelen zijn meer dan welkom! Mail ons gerust via contact@istem.be!
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp