• by:
  • September 24th, 2019
  • Category: iSTEM, tso

Een STEM voor algen wint de VAN INnovatie Award


Wim Van Buggenhout, STEM-leerkracht in het GTI Londerzeel, heeft de ´VAN INnovatie Award´ gewonnen. Met zijn groots vakoverschrijdend project ‘Een STEM voor algen’ voor zijn klas Industriële Wetenschappen in het tso won hij de eerste plek.

Dinsdag 24 september 2019

Een STEM voor algen wint de VAN INnovatie Award

Wim Van Buggenhout, STEM-leerkracht in het GTI Londerzeel, heeft de ´VAN INnovatie Award´ gewonnen. Met zijn groots vakoverschrijdend project ‘Een STEM voor algen’ voor zijn klas Industriële Wetenschappen in het tso won hij de eerste plek.
Dit jaar werd voor het eerst de "VAN INnovatie Award" georganiseerd door Educatieve uitgever VAN IN. Voor de drie categorieën, nl. leerkrachten basisonderwijs, leerkrachten secundair onderwijs, en leerkrachten in opleiding, konden de Vlaamse onderwijzers hun innovatieve onderwijsideeën indienen om mee te dingen naar deze award. Uit de ruim 70 inzendingen van leerkrachten kwamen de volgende drie grote winnaars uit de bus:

  • Lien Verheyen (basisonderwijs),
  • Wim Van Buggenhout (secundair onderwijs)
  • Jochen Van der Stighelen (leerkrachten in opleiding). 
Uit deze drie ideeën koos de jury op 11 september 2019 de ultieme winnaar die samen met een collega op onderwijstrip naar Finland mag. Als dé eindwinnaar werd er gekozen voor Wim Van Buggenhout van GTI Londerzeel met een groots vakoverschrijdend project "Een STEM voor algen".

"Samen met collega Gertjan Ameryckx kan ik naar het walhalla-onderwijsland om inspiratie op te doen. Wat een eer voor onze leerlingen, het leerkrachten-team en de school!", aldus Wim. "Wij hebben het idee van algen bij STEM@school gehaald (zie hier voor de originele module), maar we hebben het accent echt op onze school (tso) toegespitst met naast STEM ook grote inbreng van Nederlands, Engels en aardrijkskunde. De T en E zijn zeer sterk aanwezig gezien het om IW gaat. Het onderzoek volgens de wetenschappelijke onderzoeksmethode is sterk aanwezig. Ook onze werkvormen zijn wat meer dan het gangbare en we hebben zowel de leerresultaten als de motivatie van de leerlingen enorm zien stijgen." 

In deze module is het de bedoeling dat de leerlingen in een zelfgemaakte groeibox algen kweken in gecontroleerde omstandigheden om zo de optimale groeiparameters van verschillende algensoorten te achterhalen. De verschillende aspecten van STEM komen in dit project uitgebreid aan bod. Zo hanteren de leerlingen de wetenschappelijke onderzoeksmethode (S), maken ze zelf de groeibox voorzien van o.a. led-strips en temperatuursensoren (TE) en bestuderen ze bijvoorbeeld de algengroei, die volgens een exponentiële curve verloopt (M).

Daarbovenop vonden vier leerlingen van de 6IW-klas het zo een interessant project dat ze ook hun GIP (geïntegreerde proef) hebben gemaakt rond algen. Hierbij lag de focus op het opzetten van een circulair proces als deeloplossing voor de klimaatcrisis. Het eerste aspect was het afzonderen van CO2 uit uitlaatgassen, en het tweede aspect was het kweken en oogsten van algen waarna er olie uit werd geëxtraheerd om er dan vervolgens biodiesel van te maken. Een (gedeeltelijke) presentatie over de module "Een STEM voor algen" is hier te vinden.

Wim Van Buggenhout is erg dankbaar voor het STEM@school-project als inspiratiebron en heeft nog verdere STEM-plannen voor zijn leerlingen in de toekomst! Een STEM voor algen is nog maar de start!

Vanuit "iSTEM inkleuren" gaan we dan ook verder op zoek met Wim Van Buggenhout hoe we dit enthousiasme verder kunnen ondersteunen en uitdragen naar het bredere onderwijsveld.

Van harte proficiat Wim, en nog veel succes!