Professionalisering

De cel iSTEM inkleuren biedt professionalisering aan voor STEM-leerkrachtenteams en -coaches in het secundair onderwijs om hen te ondersteunen in de ontwikkeling van iSTEM-leermateriaal.
STEM ...
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk? STEM is interdisciplinair, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele ‘i’ van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’ 
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een cursus aan voor leerkrachten die in teamverband iSTEM-materiaal willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van iSTEM-materiaal.
Vorig onderzoek en de ervaringen die we nog dagelijks opdoen, hebben een methodologie voortgebracht die we COllaboratief Online Leren voor iSTEM of kort ‘COOL voor iSTEM’ noemen. Collaboratief moet het zeker zijn.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten. We willen zoveel mogelijk leerkrachten in Vlaanderen laten kennismaken met COOL voor iSTEM.
Programma
Sessie 1
  • Kennismaking
  • iSTEM-didactiek
  • Het Inkleurmodel
  • COOL voor iSTEM
  • Opstart ontwikkeling script 1
Opdracht: initialisatie COOL script 1

Sessie 2
  • Brainstormfase script 1
Opdracht: finalisatie brainstormfase script 1

Sessie 3
  • Rapportering en reflectie script 1
  • Opstart ontwikkeling script 2
Opdracht: brainstormfase script 2

Sessie 4
  • Finalisatie script 2
  • Rapportering

Sessie 5
  • Terugkomsessie
Praktisch
Prijs
Deze opleiding is gratis.

Wat dient u mee te nemen?
  • Laptop of tablet
  • Een enthousiast team!

Reeks Leuven (Agora KU Leuven) (reeks 2019 is afgesloten)
  • Sessie 1: 23 oktober 2019
  • Sessie 2: 20 november 2019
  • Sessie 3: 22 januari 2020
  • Sessie 4: 11 maart 2020
  • Sessie 5: 29 april 2020
Elke sessie start om 14.00 u en eindigt rond 17.00 u.

Reeks West-Vlaanderen (Provinciehuis Kortrijk)
  • Sessies 1-2: 12 november 2019
  • Sessies 3-4: 16 januari 2020
  • (Sessie 5: facultatief - datum nog te bepalen)
Elke sessie start om 9.00 u en eindigt rond 16.30 u, met een pauze tussen 12-13u.

Reeks Limburg 
Data nog te bepalen
Elke sessie start om 9.00 u en eindigt rond 17.00 u.

Reeks voor teams van het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen (POV Boudewijnlaan 20 -21 8ste  verd. 1000 Brussel)
  • Sessies 1-2: 3 december 2019
  • Sessies 3-4: 10 maart 2020
  • Sessie 5: 28 mei 2020
Elke sessie start om 9.30 u en eindigt rond 15.30 u.

Inschrijven
Voor meer informatie en vragen kan u steeds contact opnemen via: contact@istem.be

iSTEM, COOL voor iSTEM
  • October 10th, 2019

RTC West-Vlaanderen brengt COOL voor iSTEM ook naar Kortrijk!


In samenwerking met de RTC West-Vlaanderen organiseert de cel iSTEM inkleuren een aparte professionalisering rond de COOL voor iSTEM methodologie in Kortrijk voor de West-Vlaamse secundaire scholen.

iSTEM, COOL voor iSTEM, POV
  • October 15th, 2019

COOL voor iSTEM voor de Professionele Leergemeenschap van POV!


In samenwerking met het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen organiseert de cel iSTEM inkleuren een aparte professionalisering rond de COOL voor iSTEM methodologie voor de Professionele Leergemeenschap binnen het POV.

iSTEM, tso
  • September 24th, 2019

Een STEM voor algen wint de VAN INnovatie Award


Wim Van Buggenhout, STEM-leerkracht in het GTI Londerzeel, heeft de ´VAN INnovatie Award´ gewonnen. Met zijn groots vakoverschrijdend project ‘Een STEM voor algen’ voor zijn klas Industriële Wetenschappen in het tso won hij de eerste plek.

iSTEM
  • September 23rd, 2019

COOL voor iSTEM professionalisering


De cel iSTEM inkleuren biedt een cursus aan voor leerkrachten die in teamverband iSTEM-materiaal willen ontwikkelen. De bedoeling is om hen vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om hen op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van iSTEM-materiaal. Vorig onderzoek en de ervaringen die we nog dagelijks opdoen, hebben een methodologie voortgebracht die we COllaboriatief Online Leren voor iSTEM of kort ‘COOL voor iSTEM’ noemen. Collaboratief moet het zeker zijn. Om STEM interactief en interdisciplinair te maken zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten. We willen zoveel mogelijk leerkrachten in Vlaanderen laten kennismaken met COOL voor iSTEM.

iSTEM
  • December 15th, 2018

Projectsubsidie iSTEM inkleuren


Vlaamse regering kent een projectsubsidie toe aan de interassociatie-cel iSTEM inkleuren. Dat Vlaanderen een acute nood aan STEM-professionals heeft, hoeft geen betoog meer.

iSTEM
  • May 28th, 2018

Slotevent van (i)STEM@school


Op 28 mei 2018 vond het slotevent van STEM@school plaats. Op het programma stond onder meer een lezing door gastspreker professor Alfred Hall van The University of Memphis en verschillende uiteenzettingen over o.a. de STEM-didactiek, de STEM-leermodules en hun leereffecten.