Professionalisering
De cel iSTEM inkleuren biedt professionalisering aan voor STEM-leerkrachtenteams en -coaches in het secundair onderwijs om hen te ondersteunen in de ontwikkeling van iSTEM-leermateriaal.
STEM ...
Vorig onderzoek en de ervaringen die we nog dagelijks opdoen, hebben een methodologie voortgebracht die we COllaboratief Online Leren voor iSTEM of kort ‘COOL voor iSTEM’ noemen. Collaboratief moet het zeker zijn.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten. We willen zoveel mogelijk leerkrachten in Vlaanderen laten kennismaken met COOL voor iSTEM.
Programma
- Kennismaking
- iSTEM-didactiek
- Het Inkleurmodel
- COOL voor iSTEM
- Opstart ontwikkeling script 1
Sessie 2
- Brainstormfase script 1
- Rapportering en reflectie script 1
- Opstart ontwikkeling script 2
- Finalisatie script 2
- Rapportering
Sessie 5
- Terugkomsessie
Praktisch
Deze opleiding is gratis.
Wat dient u mee te nemen?
- Laptop of tablet
- Een enthousiast team!
- Sessie 1-2: maandag 4 mei 2020 (wordt later meegedeeld)
- Sessie 3-4: vrijdag 22 mei 2020 (wordt later meegedeeld)
- Sessie 5: datum nog te bepalen
- Sessie 1-2: 17 februari 2020 (Kantienberg Gent)
- Sessie 3-4: 17 maart 2020 (Technologiecampus Gent Lokaal B134)
- Sessie 5: datum nog te bepalen
Reeks Leuven (Agora KU Leuven) - Inschrijvingen afgesloten
- Sessie 1: 23 oktober 2019
- Sessie 2: 20 november 2019
- Sessie 3: 22 januari 2020
- Sessie 4: 11 maart 2020
- Sessie 5: 29 april 2020
Opgelet: de reeks in Leuven 2019 is afgesloten. Heeft u nog interesse voor een reeks in Leuven, dan mag u ons altijd contacteren op contact@istem.be.
- Sessies 1-2: 12 november 2019
- Sessies 3-4: 16 januari 2020
- (Sessie 5: facultatief - datum nog te bepalen)
Opgelet: de reeks in West-Vlaanderen 2019 is afgesloten. Heeft u nog interesse voor een reeks in West-Vlaanderen, dan mag u ons altijd contacteren op contact@istem.be.
Data nog te bepalen
- Sessies 1-2: 3 december 2019
- Sessies 3-4: 10 maart 2020
- Sessie 5: 28 mei 2020
- Sessies 1-2: 27 januari 2020
- Sessies 3-4: 11 februari 2020
- Sessie 5: NTB

- May 5th, 2020
iSTEM-aanbod projecten basisopties eerste graad
De cel "iSTEM inkleuren" ontwikkelt een aantal projecten voor de basisopties STEM-wetenschappen en STEM-technieken.
- March 13th, 2020
iSTEM-project Hydroponics binnenklastuin
De cel "iSTEM inkleuren" heeft samen met X Plus te Lommel een STEM-project ontwikkeld voor de eerste graad. Leer er hier alles over!
- February 1st, 2020
INSPIRED BY STEAM - Een studiedag van de associatie KU Leuven
De wicked problems van de 21e eeuw vragen vaak een complex antwoord. Naast de groeiende aandacht voor STEM in het onderwijs, is iedereen ervan bewust dat innovatief en creatief denken even essentieel is om duurzame oplossingen te bedenken. Inzetten op creativiteit is niet zo moeilijk als je denkt. Overwin je drempelvrees en ontdek hoe je leerlingen en studenten met STEAM inspireert. Waar en wanneer? Te Leuven op 20 februari 2020. Meer informatie is te vinden op de website waar je ook gratis kan inschrijven: https://associatie.kuleuven.be/events/steam
- October 25th, 2019
Epos organiseert STEM-dag voor het secundair onderwijs
Epos stimuleert en ondersteunt samenwerking, internationalisering en mobiliteit in onderwijs en vorming. Epos is het Nationaal Agentschap voor het Erasmus+ programma in Vlaanderen en organiseert op 8 november 2019 in VAC Leuven een studiedag STEM IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS. Via een aantal presentaties en korte workshops kan je te weten komen wat de betrokken scholen opgestoken hebben van hun Europese werking en ideeën opdoen voor jouw eigen klaspraktijk. Ook de cel "iSTEM inkleuren" zal daar een presentatie geven om haar werking en doelen in het Vlaamse STEM-landschap te verduidelijken.

- October 10th, 2019
RTC West-Vlaanderen brengt COOL voor iSTEM ook naar Kortrijk!
In samenwerking met de RTC West-Vlaanderen organiseert de cel iSTEM inkleuren een aparte professionalisering rond de COOL voor iSTEM methodologie in Kortrijk voor de West-Vlaamse secundaire scholen.

- October 15th, 2019
COOL voor iSTEM voor de Professionele Leergemeenschap van POV!
In samenwerking met het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen organiseert de cel iSTEM inkleuren een aparte professionalisering rond de COOL voor iSTEM methodologie voor de Professionele Leergemeenschap binnen het POV.
- September 24th, 2019
Een STEM voor algen wint de VAN INnovatie Award
Wim Van Buggenhout, STEM-leerkracht in het GTI Londerzeel, heeft de ´VAN INnovatie Award´ gewonnen. Met zijn groots vakoverschrijdend project ‘Een STEM voor algen’ voor zijn klas Industriële Wetenschappen in het tso won hij de eerste plek.
- September 23rd, 2019
COOL voor iSTEM professionalisering
De cel iSTEM inkleuren biedt een cursus aan voor leerkrachten die in teamverband iSTEM-materiaal willen ontwikkelen. De bedoeling is om hen vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om hen op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van iSTEM-materiaal. Vorig onderzoek en de ervaringen die we nog dagelijks opdoen, hebben een methodologie voortgebracht die we COllaboriatief Online Leren voor iSTEM of kort ‘COOL voor iSTEM’ noemen. Collaboratief moet het zeker zijn. Om STEM interactief en interdisciplinair te maken zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten. We willen zoveel mogelijk leerkrachten in Vlaanderen laten kennismaken met COOL voor iSTEM.
- December 15th, 2018
Projectsubsidie iSTEM inkleuren
Vlaamse regering kent een projectsubsidie toe aan de interassociatie-cel iSTEM inkleuren. Dat Vlaanderen een acute nood aan STEM-professionals heeft, hoeft geen betoog meer.
- May 28th, 2018
Slotevent van (i)STEM@school
Op 28 mei 2018 vond het slotevent van STEM@school plaats. Op het programma stond onder meer een lezing door gastspreker professor Alfred Hall van The University of Memphis en verschillende uiteenzettingen over o.a. de STEM-didactiek, de STEM-leermodules en hun leereffecten.