STEM-Tools!
Kleuters voorbereiden op zelfstandig ontwerpen en/of onderzoeken via een diversiteit aan STEM-activiteiten waarbij fijnmotorische vaardigheden aan bod komen.
Doelstellingen
- Je kan de kenmerken van goed STEM-onderwijs opsommen.
- Je kan in eigen woorden uitleggen hoe een STEM-cyclus voor kleuters is opgebouwd.
- Je kan de ontwikkelde kijkwijzer toepassen in de kleuterklas met aandacht voor: 1) fijne motoriek; 2) cognitieve ontwikkeling; 3) betrokkenheid.
- Je kan opsommen op welke manier de kleuters bij het ontwikkelde onderzoeksmateriaal uitgedaagd worden om hun fijnmotorische vaardigheden in te zetten.
- Je kan uitleggen op welke manier het ontwikkelde onderzoeksmateriaal geïntegreerd kan worden in jouw eigen klaspraktijk.
Inhoud
STEM is in. Ook in kleuterklassen wordt aan Science-Technology-Engineering-Mathematics gedaan. Maar kunnen mijn kleuters dat wel aan? En brengt dat wel op? In deze workshops demonstreren wij een methodiek die kleuters voorbereid op het zelfstandig ontwerpen en/of onderzoeken via een diversiteit aan STEM-activiteiten waarbij fijnmotorische vaardigheden aan bod komen. Deze methodiek werd getest en uitgevoerd in typische Vlaamse klassen met hoge diversiteit tijdens een onderzoek van hogeschool Odisee.
Tijdens deze doe- en luisterworkshop ligt het accent op STEM en fijne motoriek. Je ervaart de benadering zelf tijdens een demo en je gaat concreet aan de slag met het ontwikkelde materiaal voor in de kleuterklas. De deelnemers gaan naar huis met nieuwe ideeën en inzichten. Het doel is dit onderzoeksmateriaal te integreren binnen jouw eigen praktijk.
Methodiek
Een doe- en luisterworkshop waarbij de deelnemers kansen krijgen om ideeën te delen. De deelnemers worden uitgedaagd om als innovators/makers samen te werken in een stimulerende leeromgeving.
Beginsituatie
Er zijn geen specifieke verwachtingen. Wij focussen op kleuterleerkrachten die werken met de oudere kleuters (4-5 jarigen).