Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Design STEM

De COOL voor iSTEM methodologie ondersteunt leerkrachtenteams om zelf kwalitatief iSTEM-materiaal te ontwikkelen en zo de lessen iSTEM naar een hoger niveau te tillen! iSTEM-leermateriaal ontwikkelen hoeft niet ingewikkeld te zijn! Deze bijscholing is gericht op teams van leerkrachten STEM secundair onderwijs. Een goede mix van leerkrachten uit de S-, T-, E-, M-disciplines die samen aan de slag gaan om eigen materiaal uit te werken, aan te passen of bestaand materiaal te verbeteren.

Praktische informatie

Doelgroep: Individuele ervaren STEM-leerkrachten.
Locatie: CNO Antwerpen
LATER MOGELIJK

Module 1:

Inzichten iSTEM-didactiek

03/10/2024

van 09:30

tot 17:00
Locatie: CNO Antwerpen

Module 2:

Ontwikkeling STEM-project

16/10/2024

van 09:30

tot 17:00
Locatie: CNO Antwerpen

Module 3:

STEM evaluatie

12/11/2024

van 13:00

tot 16:00
Locatie: CNO Antwerpen

Programma

Module 1: Inzichten iSTEM didactiek

Dit deel van het programma is een volledige dag met als doel inzicht te krijgen in de didactiek van iSTEM en al haar componenten. In het tweede deel van de dag ga je van start met je eigen STEM-project.

Doelstellingen

  • alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel;
  • de vaardigheden om in een iSTEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen;
  • inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel;

Programma

Dit onderdeel van het programma is een volledige dag met volgend programma:

Voormiddag

  • Kennismaking
  • iSTEM-didactiek
  • Het Inkleurmodel
  • COOL voor iSTEM
  • Opstart ontwikkeling script STEM-project aan de hand van opdrachten

Namiddag

  • Toepassen iSTEM-didactiek op eigen STEM-project
  • Opdracht: aanpassen STEM-project

Module 2: Ontwikkeling STEM-project

Dit onderdeel van het programma is een volledige dag met volgend programma: Voormiddag Reflectie opdracht Verder werken aan ontwikkeling script nieuw STEM-project Namiddag Finalisatie script Afronding en tips Reflectie en pitch

Doelstellingen

  • een eigen project ontworpen of aangepast aan de iSTEM-criteria;
  • je eigen project en inzicht in de projecten van andere deelnemende teams;
  • connecties en toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten;

Programma

Dit onderdeel van het programma is een volledige dag met volgend programma:

Voormiddag

  • Reflectie opdracht
  • Verder werken aan ontwikkeling script nieuw STEM-project

Namiddag

  • Finalisatie script
  • Afronding en tips
  • Reflectie en pitch

Module 3: STEM evaluatie

STEM-projecten evalueren is voor iedereen moeilijk. Wat moet je evalueren? Hoe moet je evalueren? Hoe hou je de werklast onder controle? Hoe rapporteer je? De cel iSTEM Inkleuren heeft een aanpak uitgewerkt voor de evaluatie STEM-projecten/activiteiten. Aan de hand van opdrachten werk je de evaluatie uit van je eigen lesmateriaal.

Doelstellingen

  • Je krijgt een overzicht van de verschillende aspecten van evaluatie.
  • Je krijgt een aantal handvaten om een haalbare, transparante en efficiënte manier te evalueren aan de hand van een paar uitgewerkte voorbeelden.
  • Je past de theorie toe op eigen projecten en vertaalt dit naar jouw context.

Diversiteitshulp