Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs
logo stem voor de basis

De gereedschapskist

Inhoud

Heb je zin om zelf de handen uit de mouwen te steken?

Tijdens deze sessie vertrekken we vanuit een goed gevulde gereedschapskoffer en wat houtresten. Net omdat gereedschappen niet direct gelinkt worden aan kleuters en leerlingen van de eerste graad richten we ons hierop. We leggen de focus op het onderzoekend leren, dat nauw aansluit bij de aangeboren nieuwsgierigheid van jonge kinderen. Laat je inspireren en misschien ga je zelf aan de slag om een modderkeuken, moestuintje of timmerproject op school te organiseren! 

Was het S, T, E of toch M? In deze sessie focussen we op de onderzoekende houding (S, wetenschap) van de jongste kinderen. Als juf of meester ga je mee op de onderzoekende reis van de kinderen. Een nieuwsgierige grondhouding haalt het van de twijfel … ben ik wel handig genoeg? Werken met hout geeft kinderen een gevoel van resultaat en zelfvertrouwen. Het is ook laagdrempelig voor kinderen die zich soms nog niet goed kunnen uitdrukken. 

Tijdens het klussen merken we al snel dat we keuzes moeten maken. Goede denk – en doevragen zorgen voor het doordacht en correct hanteren van het gereedschap. Door samen te werken en na te denken verwerven de kinderen zelfs nog meer inzicht. We merken dat er nood is aan de juiste begrippen bij het verdere begrijpen en duiden van de technieken (T).

Technische systemen zijn ook de manier bij uitstek om wiskundige begrippen (M) te implementeren. Kinderen van de eerste graad kunnen hier zelfs wiskunde toepassen in een betekenisvolle context. Het ‘echte’ werk zorgt voor de missende link tussen theorie en praktijk!

 

Praktische informatie

Doelgroep: Kleuter, LO1
Lokaal: C205

Lesgevers:

logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp