Het woord ‘STEM’ echoot door het Vlaamse onderwijslandschap en vindt steeds meer weerklank in initiatieven van scholen en nieuwe onderwijsvisies. De vraag naar een didactiek op secundair onderwijsniveau waarin duidelijke banden worden gesmeed tussen de verschillende STEM-disciplines dringt zich op. Door aan te tonen tijdens de lessen dat de kennis en inzichten van wetenschappen, wiskunde en technologie ook in de praktijk vaak interdisciplinair worden ingezet en te vertrekken vanuit sociale en maatschappelijke toepassingen, kunnen jongeren meer inzicht krijgen in de relevantie van elke STEM-discipline.
De i van iSTEM kan op vele manieren ingevuld worden, maar in eerste instantie staat de i voor integratie en interdisciplair. Binnen de cel ‘iSTEM inkleuren’ leggen we de nadruk op integratie van STEM-leerinhouden over de verschillende STEM-disciplines heen. Deze bestaan op school vaak volledig los van elkaar waardoor veel waardevolle linken tussen de vakken ontbreken en onbenut blijven. Daar willen we iets aan veranderen, omdat we sterk geloven dat het onderwijs in elk van deze afzonderlijke disciplines beter wordt door een sterkere onderlinge samenwerking en omdat we overtuigd zijn dat continue wisselwerking tussen S, T, E en M leidt tot meer voortschrijdende inzichten en belevingsvolle momenten bij de jongeren.
In deze hands-on sessie wordt er ingegaan op de vijf basispijlers van de iSTEM-didactiek en hoe deze toe te passen in je huidige lessenplan.
De didactiek omvat:
- Integratie van de leerinhouden
- Probleemgebaseerd leren
- Onderzoekend en ontwerpend leren
- Coöperatief leren
- Evidence Informed