Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

iSTEM – Levenslang Leren voor leerkrachten STEM (Gent)

1-daagse introductie in geïntegreerd STEM-onderwijs voor leerkrachten STEM in het secundair onderwijs. Leer hoe je zelf in team een geïntegreerd STEM-project of STEM-activiteit ontwerpt voor in je eigen lessen en leer van collega's.

Praktische informatie

Datum: 20/11/2024

van 09:00

Doelgroep: alle leerkrachten in STEM-domeinen binnen het secundair onderwijs

Lesgevers:

Het woord ‘STEM’ echoot door het Vlaamse onderwijslandschap en vindt steeds meer weerklank in initiatieven van scholen en nieuwe onderwijsvisies. De vraag naar een didactiek op secundair onderwijsniveau waarin duidelijke banden worden gesmeed tussen de verschillende STEM-disciplines dringt zich op. Door aan te tonen tijdens de lessen dat de kennis en inzichten van wetenschappen, wiskunde en technologie ook in de praktijk vaak interdisciplinair worden ingezet en te vertrekken vanuit sociale en maatschappelijke toepassingen, kunnen jongeren meer inzicht krijgen in de relevantie van elke STEM-discipline.

De i van iSTEM kan op vele manieren ingevuld worden, maar in eerste instantie staat de i voor integratie en interdisciplair.  Binnen de cel ‘iSTEM inkleuren’ leggen we de nadruk op integratie van STEM-leerinhouden over de verschillende STEM-disciplines heen. Deze bestaan op school vaak volledig los van elkaar waardoor veel waardevolle linken tussen de vakken ontbreken en onbenut blijven. Daar willen we iets aan veranderen, omdat we sterk geloven dat het onderwijs in elk van deze afzonderlijke disciplines beter wordt door een sterkere onderlinge samenwerking en omdat we overtuigd zijn dat continue wisselwerking tussen S, T, E en M leidt tot meer voortschrijdende inzichten en belevingsvolle momenten bij de jongeren. 

In deze hands-on sessie wordt er ingegaan op de vijf basispijlers van de iSTEM-didactiek en hoe deze toe te passen in je huidige lessenplan.  

De didactiek omvat:

  • Integratie van de leerinhouden 
  • Probleemgebaseerd leren
  • Onderzoekend en ontwerpend leren
  • Coöperatief leren
  • Evidence Informed

Programma

Een sessie bestaat typisch uit een college, een bijhorende cursustekst en een praktijksessie. Het tijdsschema ziet er als volgt uit:

  • 9u tot 9u30: verwelkoming
  • 9u30 tot 11u: Aan de slag rond iSTEM
  • 11u tot 12u00: Presentatie onderzoek KU Leuven – Gent (enkel voor sessies te Gent)
  • 12u tot 13u: broodjeslunch
  • 13u tot 15u: Aan de slag rond iSTEM

Deze navorming komt er in als samenwerking van de Technologiecampus Gent met de cel iSTEM. De cel iSTEM inkleuren is een consortium van Vlaamse universiteiten en hogescholen, gecoördineerd door Prof. dr. ir. Wim Dehaene (KU Leuven) en gesubsidieerd door het Departement Onderwijs. De kerntaak van de cel is de disseminatie van de principes van de iSTEM-didactiek, die gebaseerd op de onderzoeksresultaten en de expertise in STEM-onderwijs van de leden van de cel.

Het aantal plaatsen in deze sessies is steeds beperkt, reserveer dus tijdig.

Georganiseerd door KU Leuven Technologiecampus Gent.

Ontdek de iSTEM-Workshops

Uit ervaring weten we dat een aantal thema’s binnen STEM-onderwijs voor vele leerkrachten een uitdaging blijven. In een reeks van hands-on workshops van een halve dag gaan we dieper in op deze thema’s en bieden we leerkrachten de nodige handvaten om hun STEM-expertise nog te verbeteren. 

Bekijk hier alle workshops in de agenda:

Diversiteitshulp