Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Start to STEM

Ben je een beginnende STEM-leerkracht, of zelfs al wat ervaren maar je bent nog steeds wat zoekend naar nieuwe inzchten en ideeën? In dit traject (van 2 tot 3 halve dagen) ervaar je wat STEM is, leer je enkele basisinzichten wat STEM (niet) is en verdiep je in verschillende facetten van STEM. Dit traject kan je volgen als individuele STEM-leerkracht.

Praktische informatie

Doelgroep: Beginnende of zoekende STEM-leerkrachten
Locatie: CNO Antwerpen
LATER MOGELIJK

Module 1:

Kennismaking met STEM

09/10/2024

van 09:00

tot 12:00
Locatie: CNO Antwerpen

Lesgevers:

Module 2:

STEM-principes toepassen op (eigen) lesmateriaal.

09/10/2024

van 13:00

tot 16:00
Locatie: CNO Antwerpen

Lesgevers:

Module 3:

STEM evaluatie

12/11/2024

van 13:00

tot 16:00
Locatie: CNO Antwerpen

Programma

Module 1: Kennismaking met STEM

Je maakt kennis met STEM door zelf een STEM-project te doorlopen (learning by experiencing). Bij het project dat je doorlopen hebt, hoort een koffer die je kan ontlenen zodat dit materiaal makkelijk transfereerbaar is naar jouw context en leerlingen. Je kan met dit materiaal onmiddellijk aan de slag. Maar het is ook belangrijk even stil te staan bij wat kwaliteitsvolle STEM activiteiten nu precies zijn. Je komt zelf tot enkele belangrijke principes van goed STEM-onderwijs.

Doelstellingen

  • Je ervaart wat STEM is aan de hand van een bestaand STEM-project
  • Je verwerft inzicht in STEM-principes

Module 2: STEM-principes toepassen op (eigen) lesmateriaal

De inzichten uit module 1 worden nu toegepast op jouw context. Idealiter vertrek je vanuit je eigen materiaal (een bestaand techniek of ander project, een labo, een bedrijfsbezoek of zelfs een gewone lesactiviteit). In kleine teams denk je na hoe je jouw materiaal kan verSTEMmen in kleine stapjes en zo te streven naar meer kwaliteitsvol STEM-onderwijs. Zo kan je naar huis gaan met (naast het bestaand STEM-project uit module 1) concrete handvaten om iets binnen jouw eigen lessen uit te testen.

Doelstellingen

  • Je past de principes van iSTEM toe op (eigen) bestaand lesmateriaal
  • Je verSTEMt van (eigen) lesmateriaal,
  • Je reflecteert en ontwerpt in kleine teams.

Module 3: STEM evaluatie

STEM-projecten evalueren is voor iedereen moeilijk. Wat moet je evalueren? Hoe moet je evalueren? Hoe hou je de werklast onder controle? Hoe rapporteer je? De cel iSTEM Inkleuren heeft een aanpak uitgewerkt voor de evaluatie STEM-projecten/activiteiten. Aan de hand van opdrachten werk je de evaluatie uit van je eigen lesmateriaal.

Doelstellingen

  • Je krijgt een overzicht van de verschillende aspecten van evaluatie.
  • Je krijgt een aantal handvaten om een haalbare, transparante en efficiënte manier te evalueren aan de hand van een paar uitgewerkte voorbeelden.
  • Je past de theorie toe op eigen projecten en vertaalt dit naar jouw context.

Diversiteitshulp