Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

STEMmige Pac-Man

In deze nocturne brengen we het gevoel van de vroegere arcades terug naar de klas met het project rond een gaming controller met joystick.

Praktische informatie

Datum: 12/03/2025

om 20:00

Locatie: Online
Doelgroep: Leerkrachten secundair onderwijs

Lesgevers:

Project informatie

Met dit STEM-project brengen we het gevoel van de vroegere arcades naar de klas. De centrale utdaging is het ontwerp en in gebruik nemen van een duurzame gaming controller met joystick. Het project start met een korte geschiedenis van spelconsoles, Ook duurzaalhed is een belangrijk aspect dat onderzocht wordt . Om de eigen controller te programmeren, gaan de leerlingen aan de slag in de simualtie-omgeving Tinkercad en met Arduino. Als afsluiter testen de leerlingen hun zelf gebouwde controller met de klassieker Pac-Man. Het project werd uitgevoerd met leerlingen van de 2 de graad (3 de en 4 de jaar) in de studierichting natuurwetenschappen van de doorstroomfinaliteit.

iSTEM-nocturnes

Gedurende het schooljaar van 2024-2025 lichten we elke woensdagavond van 20u tot 21u30 een iSTEM-project toe tijdens een online bijscholing.

Bekijk ook de andere nocturnes:

Volgende Nocturne

Diversiteitshulp