Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

STEM voor gevorderden

Heb je al wat ervaring in STEM maar blijf je met vragen zitten of je materiaal voldoende STEM-proof is? In dit traject herhalen we de basisinzichten kort en pas je deze toe op eigen materiaal. Optioneel kan je je verdiepen in de evaluatie van STEM. Dit traject kan je volgen als individuele STEM-leerkracht.

Praktische informatie

Doelgroep: Leerkrachten secundair onderwijs

Module 1:

(Eigen) lesmateriaal verSTEMmen

20/11/2024

van 13:00

tot 16:00

Module 2:

STEM evaluatie

13/12/2024

van 13:30

tot 16:30

Lesgevers:

Programma

Module 1: (Eigen) lesmateriaal verSTEMmen

In kleine teams denk je na hoe je bestaand lesmateriaal kan verSTEMmen in kleine stapjes en zo te streven naar meer kwaliteitsvol STEM-onderwijs. Idealiter vertrek je vanuit je eigen materiaal (een bestaand techniek of ander project, een labo, een bedrijfsbezoek of zelfs een gewone lesactiviteit). Zo kan je naar huis gaan met concrete handvaten om iets binnen jouw eigen lessen uit te testen.

Doelstellingen

  • Je weet wat STEM is en wat niet,
  • Je verSTEMt (eigen) bestaand lesmateriaal,
  • Je reflecteert en ontwerpt in kleine teams.

Module 2: STEM evaluatie

STEM-projecten evalueren is voor iedereen moeilijk. Wat moet je evalueren? Hoe moet je evalueren? Hoe hou je de werklast onder controle? Hoe rapporteer je? De cel iSTEM Inkleuren heeft een aanpak uitgewerkt voor de evaluatie STEM-projecten/activiteiten. Aan de hand van opdrachten werk je de evaluatie uit van je eigen lesmateriaal.

Doelstellingen

  • Je krijgt een overzicht van de verschillende aspecten van evaluatie.
  • Je krijgt een aantal handvaten om een haalbare, transparante en efficiënte manier te evalueren aan de hand van een paar uitgewerkte voorbeelden.
  • Je past de theorie toe op eigen projecten en vertaalt dit naar jouw context.

Diversiteitshulp