Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Sessies

(Eigen) lesmateriaal verSTEMmen (09/10/2024) (CNO Antwerpen)

De inzichten uit module 1 worden nu toegepast op jouw context. Idealiter vertrek je vanuit je eigen materiaal (een bestaand techniek of ander project, een labo, een bedrijfsbezoek of zelfs een gewone lesactiviteit). In kleine teams denk je na hoe je jouw materiaal kan verSTEMmen in kleine stapjes en zo te streven naar meer kwaliteitsvol STEM-onderwijs. Zo kan je naar huis gaan met (naast het bestaand STEM-project uit module 1) concrete handvaten om iets binnen jouw eigen lessen uit te testen.

Lees verder ...

STEM-principes toepassen op (eigen) lesmateriaal. (20/11/2024) (Universiteit Hasselt)

De inzichten uit module 1 worden nu toegepast op jouw context. Idealiter vertrek je vanuit je eigen materiaal (een bestaand techniek of ander project, een labo, een bedrijfsbezoek of zelfs een gewone lesactiviteit). In kleine teams denk je na hoe je jouw materiaal kan verSTEMmen in kleine stapjes en zo te streven naar meer kwaliteitsvol STEM-onderwijs. Zo kan je naar huis gaan met (naast het bestaand STEM-project uit module 1) concrete handvaten om iets binnen jouw eigen lessen uit te testen.

Lees verder ...

Kennismaking met STEM (20/11/2024) (Universiteit Hasselt)

Je maakt kennis met STEM door zelf een STEM-project te doorlopen (learning by experiencing). Bij het project dat je doorlopen hebt, hoort een koffer die je kan ontlenen zodat dit materiaal makkelijk transfereerbaar is naar jouw context en leerlingen. Je kan met dit materiaal onmiddellijk aan de slag. Maar het is ook belangrijk even stil te staan bij wat kwaliteitsvolle STEM activiteiten nu precies zijn. Je komt zelf tot enkele belangrijke principes van goed STEM-onderwijs.

Lees verder ...

Design STEM (23/10/2024) (UHasselt, campus Diepenbeek, 3500 Hasselt)

De COOL voor iSTEM methodologie ondersteunt leerkrachtenteams om zelf kwalitatief iSTEM-materiaal te ontwikkelen en zo de lessen iSTEM naar een hoger niveau te tillen! iSTEM-leermateriaal ontwikkelen hoeft niet ingewikkeld te zijn!
Deze bijscholing is gericht op teams van leerkrachten STEM secundair onderwijs. Een goede mix van leerkrachten uit de S-, T-, E-, M-disciplines die samen aan de slag gaan om eigen materiaal uit te werken, aan te passen of bestaand materiaal te verbeteren.

Lees verder ...

Design STEM (28/01/2025) (CNO Antwerpen)

De COOL voor iSTEM methodologie ondersteunt leerkrachtenteams om zelf kwalitatief iSTEM-materiaal te ontwikkelen en zo de lessen iSTEM naar een hoger niveau te tillen! iSTEM-leermateriaal ontwikkelen hoeft niet ingewikkeld te zijn!
Deze bijscholing is gericht op teams van leerkrachten STEM secundair onderwijs. Een goede mix van leerkrachten uit de S-, T-, E-, M-disciplines die samen aan de slag gaan om eigen materiaal uit te werken, aan te passen of bestaand materiaal te verbeteren.

Lees verder ...

STEM evaluatie (27/02/2025) (CNO Antwerpen)

STEM-projecten evalueren is voor iedereen moeilijk. Wat moet je evalueren? Hoe moet je evalueren? Hoe hou je de werklast onder controle? Hoe rapporteer je?
De cel iSTEM Inkleuren heeft een aanpak uitgewerkt voor de evaluatie STEM-projecten/activiteiten. Aan de hand van opdrachten werk je de evaluatie uit van je eigen lesmateriaal.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp