Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Energie

BASF – Werken in de petrochemische sector

In dit STEM-project maken leerlingen kennis met de petrochemische sector. Ze leren hoe van aardolie kunststoffen gemaakt worden. Ze onderzoeken en ontwerpen zoals een laborant, procesoperator en technieker en maken kennis met de basisprincipes van een veilige en duurzame productie. Met al deze kennis en kunde op zak zijn de leerlingen helemaal klaar voor het orgelpunt van dit project: een bezoek aan de site van BASF in Antwerpen.

Lees verder ...

Geautomatiseerde industriële productie-unit

Modelleer een geautomatiseerde industriële productie-eenheid naar de specifieke vraag van een klant.
Met één industriële productie-unit meerdere samenstellingen maken.
Door flexibiliteit van de unit energie-, tijd- en materiaal-besparingen realiseren.
Doelgroep: 3e graad mechatronica

Lees verder ...

Help! Hitte-eilandeffect!

Het hitte-eilandeffect heeft de school in haar greep! Onderzoek wat de oorzaken en gevolgen zijn op de school, en ontwerp en onderzoek verschillende mogelijke oplossingen om dit hitte-eilandeffect te verminderen.

Abstractieniveau aanpasbaar aan elke graad.

Leerlingen exploreren eerst wat het hitte-eilandeffect is a.d.h.v. bronmaterialen. Elk leerlingengroepje ontwerp en onderzoekt eigen oplossingen voor het hitte-eilandeffect in de context van de eigen school.

Lees verder ...

Warmtebatterij

Duurzamer omgaan met warmte door in team de beste warmtebatterij van de klas te maken en zoveel mogelijk warmte te recupereren en op te slaan.

Lees verder ...

Koelen zonder stroom

Ontwerp met je leerlingen een technische oplossing om in lage-inkomenslanden voedsel langer te kunnen bewaren door middel van een koelsysteem zonder elektrische stroom!

Lees verder ...

Passief huis

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontwerp, onderzoek en bouw je eigen schaalmodel van een passief huis met zonnecollector, collectorvat en vloerverwarming. Gebruik en simuleer de nodige regeltechniek met wiskundige onderbouwing om de binnentemperatuur constant te houden!

Lees verder ...

Van ’t één komt ’t ander

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Erg creatief en vol energie, interessante fenomenen en speciale effecten. Hier worden de handen uit de mouwen gestoken en komen veel leerkansen voor waar leerlingen later op verder kunnen bouwen. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.

Lees verder ...

De fiets

Dit project daagt de leerlingen uit in een authentieke context en helpt hen nadenken hoe ze duurzaam en met weinig moeite naar school kunnen fietsen.

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp