Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Water

Watt met water?!

In dit STEM-traject ontdekken leerlingen in zes sessies de impact van zeespiegelstijging en ontwikkelen ze zo verschillende STEM-vaardigheden.
De reeks start met het ontkrachten van veel voorkomende misconcepties over klimaatverandering, waarna een kettingreactie van oorzaak en gevolgen wordt gevisualiseerd. Vanuit deze inzichten gaan de leerlingen aan de slag met de eerste uitdaging: het ontwerpen van efficiƫnte kustbeschermingsmaatregelen en het programmeren van waterkeringen. Vervolgens verkennen ze de tweede uitdaging, namelijk de verzilting van het achterland, waarbij ze leren hoe water ontzilt kan worden en zoeken naar duurzame landbouwmethoden. Als afsluiting ontdekken ze het cruciale verband tussen water en energieopwekking en bouwen ze hun eigen elektromotor, waarmee ze de mogelijkheden van duurzame energieoplossingen onderzoeken.
Zo gaan jongeren telkens een stap verder in het begrijpen en oplossen van de complexe vraagstukken rond klimaatverandering.

Lees verder ...

Help! Hitte-eilandeffect!

Het hitte-eilandeffect heeft de school in haar greep! Onderzoek wat de oorzaken en gevolgen zijn op de school, en ontwerp en onderzoek verschillende mogelijke oplossingen om dit hitte-eilandeffect te verminderen.

Abstractieniveau aanpasbaar aan elke graad.

Leerlingen exploreren eerst wat het hitte-eilandeffect is a.d.h.v. bronmaterialen. Elk leerlingengroepje ontwerp en onderzoekt eigen oplossingen voor het hitte-eilandeffect in de context van de eigen school.

Lees verder ...

Happy plants!

Hoe kunnen we planten onderhouden op de school? – Planten onderhouden op school.

Doelgroep: 2e jaar secundair onderwijs STEM-Wetenschappen

Lees verder ...

Vakantieregeling

Ontwerp en realiseer een systeem om de klasplanten levend en gezond te houden tijdens een lange afwezigheid zoals de zomervakantie.

Doelgroep 2A.

Lees verder ...

Water voor later

Dit STEM-project daagt leerlingen uit om duurzame manieren te zoeken om beter om te gaan met water door informatie te vergaren, verschillende experimenten uit te voeren (o.a. rond osmose), de relatie met klimaat te bestuderen en hun watervoetafdruk te berekenen. Dit project heeft gedetailleerde evaluatiemogelijkheden voor zowel leerkracht als leerling (zelfevaluatie).

Lees verder ...

Microplastics in de oceaan

Dit project daagt leerlingen uit om zelf een eenvoudige en bestuurbare duidkboot te maken met Arduino, de fysica er achter te bestuderen en de volledige keten van aardolie-ontgining tot plasticafval te bestuderen.

Lees verder ...

Waterzuivering

Dit project daagt leerlingen uit om hun bijdrage aan de ‘plastic soup’ te verminderen, specifiek rond het wassen van kledij wat resulteert in microplastics in het afvalwater. Verschillende scheidingstechnieken komen hier aan bod om een oplossing te realiseren en er wordt een visdissectie gedaan om echte microplastics te onderzoeken!

Lees verder ...
logo stem voor de basis

STEMDAG 2024

Samenwerken inspireert

4 december in Brugge

Diversiteitshulp