Bias in AI (05/02/2025) (online)
In deze nocturne komt een van AI in de Kunst aan bod.
In deze nocturne komt een van AI in de Kunst aan bod.
Naar jaarlijkse gewoonte worden op 26, 27 en 28 december de kerstlezingen van de Royal Institution of Great Britain uitgezonden op BBC Four. Dit jaar is het thema (weinig verrassend) Artificiële Intelligentie, met als spreker prof. Mike Wooldridge.
Op de nocturne van de Trefdag Vlaanderen Digitaal in Flanders Expo zijn de drie Vlaanderen Digitaal Awards uitgereikt. De vzw Dwengo won met het project AI Op School de award voor het “Meest Inclusieve project”. De jury was onder de indruk hoe dé technologie van het jaar (AI) in laagdrempelige lesinhoud werd vertaald.
Het project AI op School is een verzameling van diverse leeractiviteiten die leerlingen van het secundair onderwijs ….
Het project AI op School van onze collega’s van Dwengo (UGent) werd genomineerd voor de Vlaanderen Digitaal Awards in de categorie “meest inclusieve project”.
Het project AI op School is een verzameling van diverse leeractiviteiten die leerlingen van het secundair onderwijs ….
Heb je interesse in het project van de Sociale Robot, maar zou je eerst het werken met Dwengo willen uitproberen? iSTEM inkleuren leent vanuit de KU Leuven 10 ‘Sociale Robots’ uit aan leerkrachten SO uit Vlaams Brabant.
Sociale robotica is een interdisciplinair domein, waarbij verschillende concepten van computationeel denken aan bod komen en de impact van de ontwikkelingen in het domein van artificiële intelligentie op de sociale robotica geïllustreerd kan worden.
De collega’s van UGent hebben een uitgebreide website gemaakt met informatie over Artificiële intelligentie: Klik hier
Waar taal en technologie samenkomen, ontstaat het domein van Natural Language Processing (NLP). Met technieken uit machine learning kunnen we computers op een intelligente manier laten werken met taal.
We buigen ons over vragen als “Hoe kunnen we automatisch teksten begrijpen, vertalen en zelfs schrijven?”, “Kan een computer emoties of ironie herkennen in een tekst?”, en vooral “Hoe belangrijk zijn data?”. Leerlingen van de tweede en de derde graad secundair onderwijs krijgen inzicht in het domein NLPen zetten hun eerste stappen in de wereld van het programmeren met Python.
Design: Nelson en Margot De Saegher