Visie op iSTEM

Dankzij STEM hebben intussen heel wat scholen in Vlaanderen hun leerlingen laten kennismaken met deze interessante ‘drieling’ Science, Technology-Engineering en Mathematics. Alleen lijkt het dat deze drielingzussen in de programma’s van het secundair onderwijs elk op een eigen eiland leven …
Interactie tussen S, TE en M
Daar willen we iets aan veranderen, omdat we sterk geloven dat het onderwijs in elk van deze disciplines beter wordt door hun onderlinge samenwerking. Omdat we overtuigd zijn dat continue wisselwerking tussen S, TE en M leidt tot meer voorschrijdende inzichten en belevingsvolle momenten bij de jongeren.

STEM in een i-kleedje
Die ‘verwevenschappelijke’ verbetering hebben we benoemd als iSTEM, waarvan de i op de eerste plaats staat voor interactie, maar evenzeer voor interdisciplinair, integrerend leren, ingenieus, intrigerend, innovatief, …

Tussentijds rapport van de cel iSTEM inkleuren
De cel iSTEM inkleuren heeft na haar eerste 9 werkingsmaanden een tussentijds rapport opgesteld met de stand van zaken en de toekomstige planning. Dit rapport kan hier worden geraadpleegd.

iSTEM
  • October 25th, 2019

Epos organiseert STEM-dag voor het secundair onderwijs


Epos stimuleert en ondersteunt samenwerking, internationalisering en mobiliteit in onderwijs en vorming. Epos is het Nationaal Agentschap voor het Erasmus+ programma in Vlaanderen en organiseert op 8 november 2019 in VAC Leuven een studiedag STEM IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS. Via een aantal presentaties en korte workshops kan je te weten komen wat de betrokken scholen opgestoken hebben van hun Europese werking en ideeën opdoen voor jouw eigen klaspraktijk. Ook de cel "iSTEM inkleuren" zal daar een presentatie geven om haar werking en doelen in het Vlaamse STEM-landschap te verduidelijken.

iSTEM, COOL voor iSTEM
  • October 10th, 2019

RTC West-Vlaanderen brengt COOL voor iSTEM ook naar Kortrijk!


In samenwerking met de RTC West-Vlaanderen organiseert de cel iSTEM inkleuren een aparte professionalisering rond de COOL voor iSTEM methodologie in Kortrijk voor de West-Vlaamse secundaire scholen.

iSTEM, COOL voor iSTEM, POV
  • October 15th, 2019

COOL voor iSTEM voor de Professionele Leergemeenschap van POV!


In samenwerking met het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen organiseert de cel iSTEM inkleuren een aparte professionalisering rond de COOL voor iSTEM methodologie voor de Professionele Leergemeenschap binnen het POV.

iSTEM, tso
  • September 24th, 2019

Een STEM voor algen wint de VAN INnovatie Award


Wim Van Buggenhout, STEM-leerkracht in het GTI Londerzeel, heeft de ´VAN INnovatie Award´ gewonnen. Met zijn groots vakoverschrijdend project ‘Een STEM voor algen’ voor zijn klas Industriële Wetenschappen in het tso won hij de eerste plek.

iSTEM
  • September 23rd, 2019

COOL voor iSTEM professionalisering


De cel iSTEM inkleuren biedt een cursus aan voor leerkrachten die in teamverband iSTEM-materiaal willen ontwikkelen. De bedoeling is om hen vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om hen op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van iSTEM-materiaal. Vorig onderzoek en de ervaringen die we nog dagelijks opdoen, hebben een methodologie voortgebracht die we COllaboriatief Online Leren voor iSTEM of kort ‘COOL voor iSTEM’ noemen. Collaboratief moet het zeker zijn. Om STEM interactief en interdisciplinair te maken zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten. We willen zoveel mogelijk leerkrachten in Vlaanderen laten kennismaken met COOL voor iSTEM.

iSTEM
  • December 15th, 2018

Projectsubsidie iSTEM inkleuren


Vlaamse regering kent een projectsubsidie toe aan de interassociatie-cel iSTEM inkleuren. Dat Vlaanderen een acute nood aan STEM-professionals heeft, hoeft geen betoog meer.

iSTEM
  • May 28th, 2018

Slotevent van (i)STEM@school


Op 28 mei 2018 vond het slotevent van STEM@school plaats. Op het programma stond onder meer een lezing door gastspreker professor Alfred Hall van The University of Memphis en verschillende uiteenzettingen over o.a. de STEM-didactiek, de STEM-leermodules en hun leereffecten.