Professionalisering van STEM-leerkrachten in team

Samen STEM sterker maken

 

 

STEM-materiaal ontwikkelen hoeft niet ingewikkeld te zijn!

Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?

STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele ‘i’ van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.

Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project. Hiervoor gebruiken we de iSTEM-didactiek die gebaseerd is op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten.

Programma

De deelnemers maken zich binnen een multidisciplinair team de principes van de iSTEM-didactiek eigen door een project (inclusief evaluatie) uit te werken voor de doelgroep (B-stroom en arbeidsfinaliteit) die ze zelf kiezen.

In de loop van het traject kunnen de deelnemers kiezen om een aantal mini-workshops te volgen:

  • Diversiteitssensitieve tips
  • Evaluatie
  • STEM-concepten
  • Computationeel denken
  • STEMOOV
  • COOL voor iSTEM

Op het einde van het traject worden het materiaal en de ervaringen uitgewisseld.

Doelgroep

Een enthousiast team van 2 à 5 leerkrachten (secundair onderwijs) die samen een STEM-project willen uitwerken (STEM-vakken, Aardrijkskunde, PAV,...). Dit team is liefst multidisciplinair samengesteld. Het kan ook schooloverschrijdend zijn.

Doelstellingen

Op het einde van het traject heb je als deelnemer: 

  • een eigen project aangepast aan de iSTEM-criteria; 
  • minimum twee scripts (aangereikt, zelfgekozen, en van anderen) voor nieuwe iSTEM-projecten; 
  • toegang tot bestaand iSTEM-lesmateriaal en connecties met het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten in Vlaanderen; 
  • alle nodige achtergrondinformatie over STEM-onderwijs en de iSTEM-methodologie; 
  • de vaardigheden om in een iSTEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen; 
  • inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel. 

 

Praktische informatie

Hasselt, voorjaar 2023

Doelgroep

Leerkrachten teams van tweede en derde graad secundair onderwijs.

De leerkrachten teams bestaan best uit 3 leerkrachten met elk een verschillende achtergrond. Ondanks het feit dat STEM lessen soms door individuele leerkrachten gegeven worden gebeurt de ontwikkeling van iSTEM materialen best in een multidisciplinair team.

Data

24 maart 2023 - 18 april 2023 en 26 mei 2023 (telkens van 9:00 – 16:00)

Locatie

Hasselt, Hogeschool PXL

inschrijving is gratis, maar verplicht broodjeslunch inbegrepen

Lesgevers

Jana Boussier (UHasselt), Marie-Paule Buyse (KU Leuven) en Els Knaepen (PXL) - allen zijn coaches van de cel iSTEM Inkleuren.